25 februari 2012

Nyttiga ballerinakex:)

Igår fick jag mig ett litet pyssel-ryck. Elias gillar att låtsasfika med sina serviser och jag tänkte att det kunde vara mysigt att ha något att bjuda på. Så jag letade lite på nätet efter virkade kakor och fann detta enkla och fina "recept"


Ballerinakex 

Mörktbrunt garn
  • 2 lm
  • 6 fm i 2:a lm från nålen
  • 2 fm i varje maska = 12 fm
  • 12 fm
Ljusa garnet
  • öka i varannan maska
  • öka i var 3:e maska
  • öka i var 4:e maska
  • öka i var 5:e maska
  • en fm i varje maska
Mörkbrunt garn
  • en fm i varje BAKRE maskbåge
  • virka ihop 5:e och 6:e maskan
  • virka ihop 4:e och 5:e maskan
FYLL MED VADD!
  • resten av varven virkas varannan maska vanlig och varannan virkas två ihop tills ett litet hål återstår.
  • ta av tråden så du har en del att sy med.
  • sy ihop hålet
  • sy genom hela kexet, upp och ner runt 'nougaten' så det blir 'bulligt'
Detta har alltså inte jag kommit på utan jag har lånat receptet från denna fiffiga tjej.

Om ni kan virka så testa detta, blev två kex bara igår kväll samtidigt som jag tittade på tv:n.

Blev en riktigt nyttig fika idag:)

2 kommentarer:

Linda - Mamma till Hailie sa...

Åh så fina :)


SV: tack så jättemycke :) fin blogg du har :)

Sandra sa...

Vad söta de blev :)